Sain Iineksen blogista ideoita Rodin lenkki käyttäytymisen parantamiseen. Nyt alkaa sitten käyttäytymisen teho treeni. Rodi vetää... ei enää niin paljon kuin ennen, mutta vetää. Rodi tekee syöksyjä ojanperukoille hyvien hajujen perässä. (Tosi paha juttu, kun olen nyt jo jonkin aikaa käyttänyt Rodilla lyhyempää hihnaa niin se meinaa vetää syöksyillään mut kumoon.) Rodi haukkuu muille koirille... ei vihaisesti, vaan innostuneesti vähän kuin kutsuen leikkimään, mutta haukkuu silti ja minä en siitä tykkää. Moni koiran omistaja luulee Rodin olevan vihainen, ääni kun on aika kova ja neliveto päällä. Kun Rodi näkee koiran niin Rodi vetää... kovaa. Koirakoulussa (missä ei olla ähään aikaan kyllä käyty *häpeää*) Rodilla meni aina ohitukset ja häiriö harjotukset tosi hyvin, mutta lenkillä ei ole mitään tolkkua. Hihnan olen tosiaan pitänyt jonkin aikaa jo lyhyenä. Se auttaa hallinnassa vähän. Jos ROdilla on kahden metrin hihna niin Rodi on melkein koko ajan kahdenmetrin päässä. Vetämiseen olen kokeillut monen kehumaa pysähtymis ja joskus suunnan muuttamis menetelmää. Eli heti kun hihna kiristyy pysähdyn. Rodi oppi pian että matka ei jatku jos se ei löysää hihnaa. Oppi jopa senkin että se kiertää aina sivulle kun pysähdyn, joskus itsekseen joskus kehotuksesta. Se jopa jää usein paikalleen sivulle jos minä en heti jatka matkaa. Mutta kun matka jatkuu hihna on taas heti kireällä. Sama toistuu uudestaan ja uudestaan. Olen palkannut lähellä kulkemisesta, mutta heti palkan saatuaan Rodi taas kiristää vauhtia. Eli todettakoon niin että ensin pitää saada perus hihnassa oleminen kuntoon ja sitten teho treeni ohitus tilanteista. Toki ohitukset pyritään alusta asti ottamaan asiallisesti. Viime perjantaina tehtiin Rodin kanssa miniesineruutu. Ei oikein sujunnut. Ei tainnut olla esineissa tarpeeksi hajua kun ei nenä niitä poiminut vaikka meni ihan esineen päältä. Esineiden lisäksi tehtiin kevyt tottis treeni. Kontaktia ja maahan menoja. No mutta, nyt lähdetään lenkille ja nakkia mukaan =).